Sådan skriver du en vellykket madblog

Du ved meget om mad, gourmet og restauranter, og du har besluttet dig for at starte en madblog. God idé! Men hvordan bærer du dig egentlig ad? Det kan være en uoverskuelig opgave at starte en madblog, og det kan være svært at gennemskue, hvor og hvordan, du starter. Vi har derfor lavet en lille guide til dig, der er pjattet med mad og drømmer om at dele din viden med resten af verden. 

Find dit navn 

Den første og måske største opgave, du står overfor, er at finde på navnet til din madblog. Det skal både være noget, der beskriver indholdet, noget som folk kan huske, og så må det også gerne lyde flot. Der findes et hav af generatorer på internettet, der kan hjælpe dig med at finde på et flot navn ud fra forskellige stikord, som du oplyser. Når du har fundet dit navn, så afprøv det hos venner og bekendte og noter dig deres umiddelbare reaktioner. Hvis de ikke er gode, er det nok en god idé at finde på et nyt navn eller tilpasse det deres feedback. 

Vær unik

Der findes masser af hjemmesider, der guider og sider, der anbefaler spisesteder og restauranter. Vær derfor opmærksom på, hvad du kan, som de ikke kan. Med en madblog vil det typisk være at tilføje en personlig vinkel og gå mere i dybden med forskellige emner om mad end kortere guides og forskellige oversigter gør det. 

Et lækkert design 

Når folk besøger din blog vil de med stor sandsynlighed have lyst til at blive hængende længere og gå på opdagelse i dine spændende indlæg, hvis de bliver mødt af et flot design, der taler til deres sanser. Hvis din blog derimod er langsom og kedelig i sit design, er der stor fare for, at potentielle læsere hopper videre til en anden blog, der er nemlig mange konkurrenter derude. 

Skab omtale 

Et andet fokuspunkt, der kan hjælpe dig med at opnå succes med din madblog er at få andre til at tale om den. Det kan du blandt andet gøre ved at engagere dig på de sociale medier og for eksempel koble din blog op på Instagram. På den måde kan du hele tiden være i kontakt med dine læsere, og de kan interagere med dit indhold. Gennem dem kan du nå videre til deres netværk og udvide din følgerskare.